
شرکت خودروسازی آمریکایی Lyft روز سهشنبه عملکرد مالی خود را برای سه ماهه اول گزارش کرد، گزارشی که نشاندهنده بهبود مستمر از دست دادن کسبوکار در طول همهگیری COVID-19 است.
در سه ماهه اول، اسب شاخدار سابق 875.6 میلیون دلار درآمد ایجاد کرد که حدود 44 درصد بیشتر از یک سال قبل است. علاوه بر این دستورالعملها، لوگان گرین، مدیرعامل شرکت در بیانیهای گفت که بیشتر درآمد مورد انتظار شرکت «ناشی از افزایش تقاضا و سطوح رهبران پایدار است».
بر اساس گزارش یاهو فاینانس، سرمایه گذاران انتظار درآمد 846.0 میلیون دلاری داشتند. با این حال، این برای بلند کردن سهام Lyft کافی نبود که در معاملات پس از ساعات کاری بیش از 12 درصد سقوط کرد. کاهش تعداد سوارکاران شرکت و شبح انگیزه های راننده، سرمایه گذاران را نسبت به نتایج شرکت ناراحت کرده است.
با این حال، کسب و کار Lyft از پایین ترین سطح COVID بهبود یافته است. برای مثال، در سه ماهه اول، Lyft به 17.8 میلیون سوار فعال رسید که تقریباً 32 درصد بیشتر از سال گذشته (13.5 میلیون) است. و این سواران بیشتر از اوایل سال 2021 هزینه می کنند، با “درآمد سوار فعال” Lyft از 45.13 دلار در سال گذشته به 49.18 دلار در سه ماهه اول 2022 افزایش یافته است. عدد اخیر حدود 9 درصد بیشتر از نتیجه مقایسه آن برای سال 2021 است.
چگونه درآمدهای رو به رشد به سود تبدیل شده است؟
از نظر GAAP، مخفف استاندارد American Accounting Methods، Lyft با زیان خالص 196.9 میلیون دلاری یک سه ماهه بسیار سودآور داشت. اگرچه نسبت به ضرر خالص GAAP در سال گذشته به میزان 427.3 میلیون دلار بهبود یافته است، زیان خالص این شرکت برای سه ماهه اول سال 2022 نشان دهنده درصد قابل توجهی از درآمد آن است.
به تعبیر درست، خبر بهتر است. EBITDA تعدیل شده Lyft برای سه ماهه اول سال 2022، 54.8 میلیون دلار بود که بیش از 127 میلیون دلار نسبت به سال گذشته بود. به عبارت دیگر، عصر وسایل نقلیه EBITDA با تنظیم مثبت همچنان ادامه دارد.
خبر بد
به نظر می رسد تا اینجای کار، Lyft خوب عمل کرده است، پس چرا سهام آن در حال سقوط است؟ نمودار سود زیر نکاتی را ارائه می دهد:
در حالی که Lyft در مقایسه با سال قبل از درآمدهای حمل و نقل فعال و سوارکار سودهای زیادی گزارش کرده است، این شرکت در نتایج اخیر خود شاهد کاهش چشمگیری بوده است، از جمله کاهش قابل توجه درآمد سواران در مقایسه با سه ماهه چهارم سال 2021. سه ماهه کاهش متوالی در مسافران فعال. . برای سرمایه گذارانی که به دنبال رشد آتی شرکت هستند، این شاخص ها دلگرم کننده نیستند.
علاوه بر اخبار بد، نتیجه مشارکت Lyft – اساساً بالاترین امتیاز آن منهای درآمد، با برخی موارد اضافه شده – 502.5 میلیون دلار در سه ماهه اول 2021 کمتر از ثبت شده در سه ماهه سوم و چهارم سال 2021 بود. بنابراین، در حالی که واضح است که Lyft وظیفه خود را به عنوان یک یومنی انجام داده است تا از وضعیت قبلی کووید خارج شود، مسیر رشد کوتاه مدت آن کمتر از آنچه سرمایه گذاران می خواهند روشن است.
اوبر، رقیب اصلی داخلی Lyft، فردا نتایج خود را برای سه ماهه اول گزارش می دهد. سپس نگاهی دقیقتر به بازار خودروی ایالات متحده با این ارقام، همراه با مجموعهای از دادههای اولیه در مورد سلامت مالی بازار عرضه خواهیم داشت، چیزی که Lyft مدتهاست از آن اجتناب کرده است.