منو سایت

  • خانه
  • اخبار استارتاپ
  • M-KOPA با داشتن 2 میلیون مشتری در چهار بازار آفریقا، 75 میلیون دلار جمع آوری می کند

M-KOPA با داشتن 2 میلیون مشتری در چهار بازار آفریقا، 75 میلیون دلار جمع آوری می کند

 تاریخ انتشار :
/
  اخبار استارتاپ
M-KOPA با داشتن 2 میلیون مشتری در چهار بازار آفریقا، 75 میلیون دلار جمع آوری می کند

گزارش بانک جهانی در سال 2019 می گوید که 85 درصد آفریقایی ها با کمتر از 5.50 دلار در روز زندگی می کنند. درصد زیادی از این بزرگسالان بانکی نیستند و بانکداری ناکافی بنابراین، آنها به اعتبار دسترسی ندارند و همچنین توانایی خریدهای مهم را ندارند سر راست.

پلتفرم مالی M-KOPA از زمانی که به عنوان تامین کننده انرژی در سال 2011 راه اندازی شد، برای این مجموعه از مصرف کنندگان مفید بوده است.. این شرکت که به مشتریانی که در بازارهای منتخب آفریقایی دارای منابع مالی ضعیف هستند اجازه می دهد تا به طیف گسترده ای از محصولات و خدمات بدون وثیقه یا ضامن دسترسی داشته باشند، امروز اعلام کرد که 75 میلیون دلار جمع آوری کرده است.

عنوان “گردش ارزش ویژه رشد” که توسط M-KOPA در بیانیه مطبوعاتی خود برجسته شده است، پنجمین دور سهام آن است (همچنین دورهای بدهی مشابهی را انباشته کرده است). کل افزایش حقوق صاحبان سهام M-KOPA 190 میلیون دلار است.

حامیان قبلی مانند CDC Group و LGT Lightrock همراه با Latitude Fund LocalGlobe و HEPCO Capital Management در این دور شرکت کرده اند. مدیریت سرمایه گذاری نسلی و گروه گسترده دایره رشد سهام را هدایت می کند.

این شرکت توسط یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل جسی مور اداره می شود. M-KOPA عمدتا شناخته شده است برای مدل پرداخت مالی خود (PAYG)، که به مشتریان این امکان را می دهد تا در طول زمان با پرداخت سپرده اولیه و سپس پرداخت های خرد انعطاف پذیر، مالکیت لوازم خانگی را ایجاد کنند.

M-KOPA سیستم های خورشیدی خانگی را با هدف مشتریان کم درآمد و مشتریان روستایی بدون برق در کنیا، تانزانیا و اوگاندا راه اندازی کرده است. با این حالمدل پرداخت خود را گسترش داده است تا سایر نیازها را شامل شود: تلفن های هوشمند (که دو سال پیش در کنیا راه اندازی شد)، تلویزیون، یخچال، روشنایی خورشیدی و خدمات مالی دیجیتال مانند وام نقدی و بیمه سلامت.

محدوده جغرافیایی این شرکت نیز تغییر کرده است. شش سال پیش بود به شدت متمرکز بر شرق آفریقا، اما پس از خروج از تانزانیا، M-KOPA در کنیا، اوگاندا، نیجریه و غنا حضور دارد..

مدیر عامل سابق SafeBoda باباجید دوروشولا به M-KOPA می پیوندد تا توسعه نیجریه را رهبری کند.

در بازارهای معتبرتر شرکت، کنیا و اوگاندا، مشتریان به طیف کاملی از پیشنهادات M-KOPA دسترسی دارند.. بنیانگذاران به TechCrunch گفتند اما در دو بازار جدیدتر دیگر، مشتریان در حال حاضر فقط واجد شرایط تامین مالی گوشی هوشمند هستند. دلیل ساده این است که مردم بیشتر از نیاز به سیستم‌های خورشیدی به گوشی‌های هوشمند نیاز دارند، همانطور که ارقام M-KOPA در جولای سال گذشته نشان می‌دهد – که تاکنون 500000 گوشی هوشمند در 18 ماه فروخته است، یعنی نیمی از واحدهایی که توسط سیستم‌های خورشیدی برای 10 سال کار می‌کنند.

زمانی که وارد بازارهای جدید خود می شویم، محصولی را شروع می کنیم که بودجه ما برای گوشی های هوشمند است. ما به طور مشخص ما سبد وسیع تری از محصولات در بازارهای بالغ خود داریم، اما به منظور امکان مقیاس گذاری سریع و تسهیل کردن اجرای اولیه یک بازار جدید، ما شروع کنید فقط در مورد تامین مالی دستگاه “، مدیر عملیات M-KOPA Mayur Patel گفت.

مدیران آن گفتند که M-KOPA از زمان راه اندازی خود در نیجریه بیش از 50000 مشتری پیدا کرده است.. برای غنا، جدیدترین بازار، آنها می گویند که “دوبرابر سریعتر از هر یک از بازارهای قبلی خود رشد کرده است”.

M-KOPA به عنوان بخشی از برنامه های رشد خود که ناشی از این بودجه اخیر است، در نظر دارد امسال و در سال 2023 در بازار جدیدی راه اندازی شود.. شرکت 10 ساله قصد دارد عرضه های خود را در نیمه دوم سال جاری در نیجریه و سه ماهه اول 2023 در غنا گسترش دهد.

این پلتفرم خدمات مالی و دیجیتالی مالی را به مشتریانی که بانکداری کافی ندارند در چهار بازار ارائه می‌کند و شرایط پرداخت جزئی را با چرخه‌های درآمد و هزینه‌های روزانه یا هفتگی مشتریان مقایسه می‌کند.

مشتریان آن از رانندگانی که ماشین می‌رانند تا صاحبان کیوسک‌های کوچک که از تلفن‌های هوشمند برای اداره کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند، متغیر است.. اما برای بازاری که تعداد قابل توجهی از بزرگسالان کمتر از 5 دلار در روز درآمد دارند، خرید یک گوشی هوشمند 100 دلاری یک امر لوکس است.

با M-KOPA، این کاربران می توانند یک پرداخت اولیه یا یک واریز کوچک مثلاً 30 دلاری انجام دهند و یک گوشی هوشمند دریافت کنند. درآمد مصرف کنندگان بسته به نوع تجارتی که دارند متفاوت است گنجانده شده اند که در؛ با این حال، همه آنها ملزم به پرداخت بین 30 سنت تا 1 دلار (یا او) هستند معادل در همه بازارها) به صورت روزانه برای جبران سایر هزینه ها با نرخ بهره متوسط ​​ماهانه 3.1٪.

چیز دیگری که در مورد مدل ما مهم است این است که بسیار فراگیر است به لحاظ که می توان رتبه بندی کرد. همانطور که می دانید اکثر ابزارهای اعتباری دارند تعدادی از محدودیت ها به لحاظ مور، مدیر اجرایی، گفت: غربالگری، وثیقه یا ضامن، و این عامل محدودکننده برای بسیاری از افراد در مورد شمول مالی است.

“همه با مدل M-KOPA خوش آمدید. هیچ ارزیابی اولیه ای وجود ندارد. اگر می توانید پیش پرداخت را بپردازید، این همه کاری است که ما انجام می دهیم نیاز. و سپس وارد رابطه‌ای می‌شوید که در آن مصرف‌کنندگان می‌توانند یک سیستم خورشیدی یا گوشی‌های هوشمند دریافت کنند که صرف‌نظر از بازار، چه در لاگوس یا حومه نایروبی باشید، می‌توانند فوراً آنها را برای بهبود کسب‌وکار خود قرار دهند.

این بیماری همه گیر تجارت M-KOPA را تقویت کرد و همراه با تغییر در استراتژی آن با ارائه تامین مالی برای تلفن های هوشمند، پایگاه مشتریان و استخدام را از نمودارها خارج کرد.

در حالی که M-KOPA حدود هشت سال طول کشید تا به اولین میلیون مشتری خود برسد، تنها 18 ماه طول کشید بدست آوردن دومین میلیون او فقط ماه گذشته پیشی گرفت. مدیر عامل مور گفت پایگاه مشتریان این شرکت است ارائه شده است برای رسیدن به 3 میلیون مشتری در نه ماه آینده، تقریبا رشد 2.5 برابری مشتریان جدید را از سال 2020 تا 2021 ثبت کرده است.

از نظر کارکنان، M-KOPA ادعا می کند که هزاران “شغل مولد درآمد” ایجاد کرده و در دو سال گذشته بیش از 500 موقعیت تمام وقت در چهار بازار خود اضافه کرده است.

تیم او در محل، که M-KOPA آن را تیم فروش خود می نامد، نیز دو برابر شده است. در آغاز سال 2020 قبل از COVID، M-KOPA یک پایگاه فروشنده فعال 2,500 داشت. این تعداد در سال 2020 به 5,000 رسید. و سپس در سال 2021 به 10,000 رسید. مور گفت که شرکت او قصد دارد این تعداد را تا پایان سال جاری به 20,000 دوبرابر کند.

تا به امروز، M-KOPA ادعا می کند که با بانکداری ناکافی در بازارهای خود، بیش از 600 میلیون دلار برای 2 میلیون مشتری خود تأمین مالی کرده است..

پاتل گفت: «ما مشتریانی را که در غیر این صورت نمی‌توانند به این نوع پشتیبانی دسترسی داشته باشند را قادر می‌سازیم تا مجدداً آن را در دارایی‌های تولیدی سرمایه‌گذاری کنند که به آنها کمک می‌کند تا در زندگی خود درآمد بیشتری کسب کنند.»

هنگامی که به مشتریان خود باز می گردیم، کاری که به طور منظم انجام می دهیم، و از آنها می پرسیم که چگونه از محصولات یا خدمات استفاده می کنند، بیش از 30 درصد از آنها به ما می گویند که از آن برای تولید استفاده می کنند. اضافی درآمد و معیشت.»

M-KOPA در a اندکی فضای پرداخت گرم بله، شرکت های مختلف این مدل را برای سیستم های خورشیدی مانند PEG آفریقا و Bboxx ارائه می دهند. با این حالتعداد کمی مانند M-KOPA سایر خدمات مشتری را به فروش می رسانند. اما شرکت هایی مانند SafeBoda، Asaak و Tugende (مدل مشابه M-KOPA، ایمن برای سیستم های خورشیدی) در موارد خاص بسیار فعال هستند و بودجه لازم برای گوشی های هوشمند و موتورسیکلت ها را برای سواران فراهم می کنند.

با این حال، تصویر بزرگتری برای شرکت مستقر در کنیا نسبت به تامین مالی دارایی وجود دارد. با سرمایه گذاری جدید، می خواهد مدل انعطاف پذیر پرداخت های روزانه و هفتگی خود را با افزایش محصولات برای خدمات مالی مانند بیمه درمانی، وام های نقدی و مشارکت تجاری BNPL گسترش دهد. و اضافی بنابراین، M-KOPA قصد دارد هزینه های زیادی را صرف کند و روابط خود را با مشتریان و فناوری بیشتر تقویت کند.