
شرکت مادر اپلیکیشنهای دوستیابی Tinder، Match و OkCupid از گوگل شکایت کرده و ادعا میکند که این شرکت کنترل زیادی بر پرداختها از طریق بازار برنامه Google Play خود اعمال میکند.
این شکایت که روز دوشنبه در ناحیه شمالی کالیفرنیا تنظیم شد، این شرکت را به استفاده از “تاکتیک های ضد رقابتی” برای حفظ انحصار اکوسیستم موبایل اندروید متهم می کند.
ده سال پیش، Match Group یکی از شرکای گوگل بود. ما اکنون گروگان او هستیم. گوگل توسعه دهندگان اپلیکیشن را به پلتفرم خود جذب کرده است، با این اطمینان که ما می توانیم انتخابی را به کاربران ارائه دهیم که چگونه برای خدماتی که می خواهند پرداخت کنند.
اما پس از انحصار بازار توزیع برنامه های اندروید با Google Play و مقابله با توسعه دهندگان برنامه های برتر، گوگل تلاش کرده است تا خدمات پردازش پرداخت درون برنامه ای جایگزین را ممنوع کند تا تقریباً هر تراکنش در برنامه اندروید را کاهش دهد.
پرونده Match آخرین موردی است که توسعهدهندگان اپلیکیشن از گوگل و اپل برای تخفیف استاندارد 30 درصدی – در حال حاضر، گاهی اوقات 15 درصد – درخواست کمک کردهاند که این غولهای فناوری از پرداختهای درونبرنامه به دست میآورند. تنش های طولانی مدت در سال 2020 بیداد می کند، زمانی که اپیک گیمز از اپل به دلیل نقض قوانین ضد انحصار شکایت کرد، پرونده ای که به برنده مشخصی منجر نشد، اما اپل را مجبور کرد تا به توسعه دهندگان اجازه دهد تا کاربران خود را به گزینه های پرداخت جایگزین هدایت کنند.
گوگل در مواجهه با گزینه های محدود پرداخت خود، اخیراً یک برنامه آزمایشی راه اندازی کرده است که به برنامه ها امکان می دهد گزینه پرداخت جایگزین را همراه با سیستم پرداخت درون برنامه ای خود گوگل ارائه دهند. Spotify تنها شرکتی بود که به عنوان شرکت کننده در برنامه آزمایشی فهرست شده بود، و Match ادعا می کند که این شرکت تلاش های خود را برای ثبت نام رد کرده است.
در همان زمان، گوگل اعلام کرده است که قصد دارد با برنامههایی که سیستمهای صورتحساب خود را دور میزنند مبارزه کند و ضربالاجل آن را تا اول ژوئن تعیین کرده است. با توجه به مهلت مقرر، شار دوبی، مدیرعامل Match Group این شکایت را یک برنامه دوستیابی “آخرین راه حل” نامید.
دیویی گفت: “آنها توزیع برنامه ها را در دستگاه های اندرویدی کنترل می کنند و وانمود می کنند که توسعه دهندگان می توانند با موفقیت به کاربران اندروید در جاهای دیگر دسترسی پیدا کنند.” “مثل این است که بگوییم برای رسیدن به طبقه 60 یک ساختمان مجبور نیستید با آسانسور بروید، همیشه می توانید از دیوار بیرونی بپرید. قانونی نیست.”
گوگل در بیانیهای برای TechCrunch ادعای جدید این مسابقه را به عنوان یک “کمپین منفعت شخصی” رد کرد تا از پرداخت سهم منصفانه خود اجتناب کند. «… حتی اگر نمیخواهند از قوانین Google Play پیروی کنند، باز بودن اندروید همچنان راههای زیادی را در اختیار آنها قرار میدهد تا برنامههای خود را بین کاربران اندروید، از جمله از طریق فروشگاههای دیگر اپلیکیشن اندروید، مستقیماً از طریق وبسایت خود به کاربران توزیع کنند. یک سخنگوی گوگل گفت: برنامه های کاربردی فقط برای مصرف کننده.
Match Group یکی از اعضای ائتلاف برای منصفانه برنامهها است، یک گروه حمایتی که توجه را به روشهایی جلب میکند که تسلط اپل و گوگل بر بازار نرمافزار موبایل بر توسعهدهندگان برنامهها تأثیر منفی میگذارد. Epic Games، Spotify و Tile دیگر اعضای برجسته این گروه هستند که در سال 2020 و در زمانی که Epic نارضایتی های خود را تشدید کرد، تشکیل شد.
توسعه دهندگان که از پرداخت این همه از درآمد خود در اپلیکیشن های اپل و گوگل خسته شده اند، فشار بر این شرکت ها را افزایش می دهند، اما دولت های سراسر جهان نیز به طور فزاینده ای به این موضوع علاقه مند هستند.
در ایالات متحده، قانون بازارهای باز دو طرفه، فروشگاههای اپلیکیشن iOS و اندروید را در هم خواهد شکست و خفقان مشترک اپل و گوگل را در دنیای نرمافزار موبایل از بین خواهد برد. این لایحه در اوایل سال جاری توسط کمیته سنا ارائه شد و به نظر می رسد آماده ادامه روند آهسته تبدیل شدن به قانون است.
هفته گذشته، یک شکایت رقابتی در هلند علیه فروشگاه Google Play توسط Match Group باعث تحقیقات اولیه در مورد اقدامات بالقوه ضد رقابتی این شرکت شد. مرجع مصرف کننده و بازار کشور نیز با اپل بر سر فرآیندهای پرداخت برنامه های خود بحث می کند و تنظیم کننده به این شرکت دستور داده است تا به برنامه های دوستیابی اجازه دهد گزینه های پرداخت جایگزین را ارائه دهند.