
مطمئنا از این مورد سوء استفاده نمی شود؟ همزمان با انتشار آپدیت iOS 15.5، اپل مجموعه قوانین جدیدی را برای مدیریت تمدید خودکار اشتراک ها در اپ استور معرفی کرده است. اکنون توسعه دهندگان به جای درخواست از کاربران برای موافقت با هرگونه افزایش قیمت اشتراک، می توانند با رضایت صریح کاربر، افزایش قیمت را معرفی کنند. این ویژگی تا حدی ضد مصرف کننده به نظر می رسد، زیرا به توسعه دهندگان اجازه می دهد به سادگی به مشتریان اطلاع دهند که هزینه بیشتری دریافت می کنند، نه اینکه مشتری را ملزم به انتخاب قیمت های بالاتر کنند.
TechCrunch اولین بار این خبر را فاش کرد که اپل ماه گذشته آزمایشی این برنامه را اجرا می کرد، زمانی که مشخص شد به مشتریان اشتراک دیزنی + به سادگی گفته شده که قیمت آنها در حال افزایش است، اما از آنها رضایت خواسته نشده است. اپل سپس تأیید کرد که این نتیجه یک “ویژگی بازاریابی جدید” است که قصد دارد به زودی راه اندازی کند، که به گفته آنها “هم برای توسعه دهندگان و هم برای مصرف کنندگان عالی خواهد بود.”
قطعا برای توسعه دهندگان عالی است! برای مصرف کنندگان، شاید نه چندان.
موضع اپل در مورد این موضوع این است که می تواند مصرف کنندگان را از مشکل لغو خودکار اشتراک خود نجات دهد، فقط به این دلیل که اعلان یا ایمیلی را که از آنها می خواهد به افزایش قیمت ملحق شوند را ندیده اند.
این شرکت روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: «این امر به طور ناخواسته برخی از خدمات را برای کاربران مختل کرده است و آنها باید اقداماتی را برای اشتراک مجدد در برنامه، از تنظیمات آیفون و آیپد یا اپ استور مک انجام دهند».
با این حال، طرف دیگر این بحث این است که همان مشتریانی که اعلان رضایت را از دست میدهند، احتمالاً همان کسانی هستند که اکنون اطلاعیهای را که به آنها اطلاع میدهد قیمت اشتراکشان افزایش مییابد، از دست میدهند.
اینها ممکن است شامل مشتریانی باشد که به دقت صندوق پستی خود را کنترل نمی کنند و تمایل دارند ایمیل های اپل را از دست بدهند. کسانی که اعلانهای iOS خود را با استفاده از ابزارهای مدیریت اعلانهای خود اپل بیصدا یا خلاصه میکنند. و همچنین کسانی که به ندرت از یک برنامه کاربردی مبتنی بر اشتراک خاص استفاده می کنند که احتمالاً ترجیح می دهند منقضی شود تا اینکه به طور خودکار پرداخت بیشتر را انتخاب کنند.
همچنین بحثی در اینجا وجود دارد که این تغییر ممکن است به توسعه دهندگان و کلاهبرداران بی پروا اجازه دهد تا درآمد بهتری نسبت به قربانیان خود داشته باشند. اگرچه اپل بهعنوان بخشی از فرآیند تأیید، برنامهها را برای پایبندی به سیاستهای فروشگاه App خود بررسی میکند، اما سالها با تقلب در اشتراکها دست و پنجه نرم کرده است. هنوز تعدادی برنامه در اپ استور در حال اجرا هستند که از بررسی های جعلی استفاده می کنند تا برنامه خود را با استقبال خوبی نشان دهند تا از پول کاربران کلاهبرداری کنند.
در یک جلسه استماع ضد انحصار سال گذشته، کنگره حتی از اپل پرسید که چرا نمیتواند برنامههای تقلبی و کلاهبرداری را شناسایی کند، با توجه به اینکه شناسایی آنها بسیار ساده است. در آن زمان، جان اوسف، سناتور جورجیا، گفت که عموم مردم فقط از طریق «گزارشدهی منبع باز و روزنامهنگاران» از کلاهبرداریها مطلع شدند. اپل مخالفت کرده و اصرار دارد که میلیونها دلار برای تقویت امنیت اپ استور خود سرمایهگذاری کرده است.
اما امروز، کلاهبرداری از اشتراک ادامه دارد. و متأسفانه، این تغییر سیاست جدید می تواند آسیب وارد شده توسط این بازیکنان بد را افزایش دهد.
اپل حداقل چند محافظ در برنامه جدید تعبیه کرده است تا از این ویژگی نتوان بیرحمانه سوء استفاده کرد. می گوید توسعه دهندگان نمی توانند بیش از یک بار در سال قیمت ها را افزایش دهند. این افزایش ممکن است از 50٪ قیمت اشتراک تجاوز نکند و تفاوت قیمت ممکن است از 5 دلار آمریکا برای دوره اشتراک های غیر سالانه یا 50 دلار برای اشتراک های سالانه تجاوز کند. این نیز باید توسط قوانین محلی مجاز باشد.
این شرکت همچنین می گوید که مصرف کنندگان از طریق ایمیل، پوش نوتیفیکیشن و اطلاع رسانی درون برنامه ای از افزایش قیمت از قبل مطلع خواهند شد. و اپل به کاربران اجازه میدهد تا در صورت عدم تمایل به پرداخت بیشتر، نحوه مشاهده، مدیریت و لغو اشتراکها را بدانند. مشخص نیست که اپل چگونه این برنامه را کنترل خواهد کرد تا مطمئن شود که کلاهبرداران قیمت ها را بیشتر از حد مجاز یا با نرخ های بالاتری که در غیر این صورت نیاز به رضایت دارند افزایش نمی دهند. ما امیدواریم که اپل از نزدیک برنامه هایی را که این گزینه را می پذیرند نظارت کند.
اپل ممکن است تصمیم گرفته باشد که این خط مشی را برای مراقبت بهتر از توسعه دهندگان برنامه های بزرگتر که به دنبال مقررات جدیدی هستند که به آنها امکان می دهد پرداخت های اشتراک را بدون نیاز به استفاده از خریدهای درون برنامه ای خود دریافت کنند، معرفی کند. برنامه اپل، که به سهمی از سرعت با غول تکنولوژی این شرکتها میخواهند روابط مشتری خود را کنترل کنند و پرداختهای خود را مدیریت کنند – کنترلهایی که ممکن است شامل افزایش دورهای قیمت بدون نیاز به بازپسگیری رضایت کل پایه اشتراک خود در هر بار باشد.
در حالی که برخی از توسعه دهندگان ممکن است از آخرین تغییر اپل استقبال کنند تا خود را از مشکل موافقت با تغییرات کوچکتر قیمت نجات دهند، برخی دیگر ممکن است نگران احتمال سوء استفاده باشند – به خصوص که این سوء استفاده می تواند تأثیر منفی طولانی مدت بر تمایل مصرف کننده داشته باشد. مشترک شدن در برنامه های کاربردی در اولین مکان