
یوتیوبرها چگونه امرار معاش می کنند؟ معمولاً از طریق ترکیبی از فروش محصول، برنامه های عضویت یا شاید حتی یک محصول شخصی سازی شده. اما درآمد تبلیغات YouTube بخش قابل توجهی از نمودار دایره ای را تشکیل می دهد.
کاتالوگ پشتیبان یوتیوبر در حال تبدیل شدن به یک دارایی مالی است – هر ماه آنها می دانند که برای تعهد رو به رشد خود به محتوای گذشته خود پاداش دریافت خواهند کرد. اکنون استارتآپ Spotter مستقر در لسآنجلس میخواهد به سازندگان کمک کند تا کانالهای خود را سریعتر گسترش دهند و با ارائه مبالغ هنگفتی پیشخرید در ازای درآمد آگهیهای آتی از آپلودهای موجودشان، به آنها کمک کند.
از زمان راهاندازی آن در سال ۲۰۱۹، برخی از بزرگترین سازندگان یوتیوب مانند MrBeast و Like Nastya با Spotter قراردادهایی بستهاند. این شرکت می گوید که در لیست مشتریان خود – که شامل Dude Perfect، Aphmau، Smokin ‘& Grillin’ wit AB و دیگران نیز می شود – Spotter دارای مجوز محتوایی است که بیش از 40 میلیارد دقیقه در ماه مشاهده می کند.
امروز، این شرکت اعلام کرد که 200 میلیون دلار دیگر از سرمایهگذاری سری D از Softbank Vision Fund 2 جمعآوری کرده است و راهاندازی آن را 1.7 میلیارد دلار تخمین میزند. پیش از این، Spotter 555 میلیون دلار در سه دور مالی نامشخص جمع آوری کرد. سرمایه گذاری در این سه دور شامل صنایع دسترسی، سرمایه های پست، CoVenture، شرکای GPS و شرکای سرمایه گذاری Crossbeam است.
مدل کسبوکار اسپاتر، تفسیری مدرن از بووی باند است که به طور فزایندهای در بین استارتآپها در اقتصاد سازندگان محبوب میشود. این هیچ تفاوتی با سرمایه گذاری در سرمایه گذاری خطرپذیر ندارد – شما به یک شرکت (یا شخص) امیدوار کننده پول لازم برای رشد را می دهید، با این فرض که در نهایت سرمایه خود را پس می گیرید و سود قابل توجهی به دست می آورید. استارتآپ دیگری که بر روی سازندگان متمرکز شده و توسط Softbank Vision Fund 2 تامین شده است، Jellysmack نیز 500 میلیون دلار را برای مجوز یک کاتالوگ معکوس در YouTube کنار گذاشته است. مجوز کاتالوگ برگشتی Jellysmack برخلاف مجوز دائمی Spotter پس از پنج سال منقضی میشود و از الگوریتمی برای تعیین اینکه آیا روی یک سازنده سرمایهگذاری شود یا خیر، استفاده میکند.
Spotter می گوید قرار است تا اواسط سال 2023، یعنی چهار سال پس از تأسیس شرکت، به مجموع 1 میلیارد دلار سرمایه گذاری روی سازندگان برسد. تنها در سال 2022، نیک پل، مدیر ارشد عملیات، به TechCrunch گفت که Spotter قصد دارد 500 میلیون دلار برای صدور مجوز کاتالوگ سازندگان هزینه کند. تا کنون، Spotter حدود 200 معامله از این نوع انجام داده است – برخی از سازندگان، مانند بزرگترین خالق مبتنی بر یوتیوب MrBeast، در طول سال ها معاملات زیادی با Spotter بسته اند.
DeBevoise گفت: سازندگان قرارداد دوم و سوم را با ما بسته اند، بنابراین این یک موقعیت یکباره نیست. «شش ماه بعد، آنها [do another deal] زیرا آنها موفقیت سرمایه گذاری مجدد را در خود می بینند.
به گفته Spotter، MrBeast از پول پیشفرض خود برای تأمین مالی یک کانال اسپانیایی زبان استفاده کرد که در آن ویدیوهای ویروسی او برای دستیابی به مخاطبان اسپانیایی زبان دوبله میشدند. Spotter گفت که از چند سال پیش که آنها کار خود را با MrBeast آغاز کردند، بینندگان آن را بیش از 300٪ افزایش داد و به 1.35 میلیارد بازدید در ماه در تمام کانال های آن رسید.
اگر سازنده بخواهد با Spotter کار کند، این شرکت عملکرد کانال خود را تجزیه و تحلیل می کند تا برای کاتالوگ پشتی خود به او پیشنهاد دهد. DeBevoise گفت معیارهای تعامل برای Spotter بسیار مهم هستند، از جمله اینکه بینندگان چقدر برای تماشای محتوای سازنده هزینه می کنند و چند درصد از بینندگان ویدیو را واقعا قبل از ترک تماشا می کنند. Spotter همچنین معیارهایی را که الگوریتم YouTube به طور مستقیم به آنها پاداش می دهد، مانند تعداد لایک ها، اشتراک گذاری ها و نظرات، در نظر می گیرد. نکته دیگر نوع محتوا است – Spotter روی یوتیوببرهایی که مثلاً برای اخبار و سیاست ویدیو میسازند، سرمایهگذاری نمیکند.
سپس، پس از اینکه سازنده با Spotter معامله کرد، شرکت از این تجزیه و تحلیل ها برای ارائه توصیه هایی به آنها در مورد رشد کانال خود استفاده می کند. این برای Spotter نیز خوب است، زیرا ترافیک بیشتر در کانال سازنده میتواند منجر به درآمد بیشتر از تبلیغات از کاتالوگ دارای مجوز پشتیبان شرکت شود – حتی بهتر از آن، سازنده ممکن است بخواهد حتی بیشتر از محتوای Spotter خود را مجوز دهد. بهتر از آپلودهای قبلی خود
ممکن است این باشد، “هی، بیایید روی میزان حفظ ویدیوی شما تمرکز کنیم”، درست است؟ و اگر بخواهید میزان نگهداری خود را بهبود ببخشید، چه معنایی برای ارزش این ویدیوها و میزان پولی که به دست میآورید خواهد بود؟» DeBevoise به TechCrunch گفت. “بنابراین کمک به آنها در ایجاد کسب و کار و سرمایه گذاری مجدد سرمایه واقعاً حیاتی است.
میانگین معامله Spotter حدود 1.5 میلیون دلار است، اما برخی معاملات کانال های کوچکتر می تواند تا 15000 دلار باشد. این پرداختها وام نیستند – Spotter پول پیش پرداختی را فراهم میکند که سازندگان مجبور به بازپرداخت آن نیستند. اما در ازای این سرمایه سریع، سازندگان باید مایل به مجوز دائمی محتوای Spotter خود باشند. اگرچه Spotter حق چاپ یا مالکیت معنوی را نخواهد گرفت – این یک پرچم قرمز بزرگ برای سازندگان خواهد بود – این شرکت مالکیت دائمی همه درآمدهای تبلیغاتی آینده تولید شده توسط ویدیوها را خریداری می کند.
دیبویز گفت: “بازده هدف ما، از نظر بازگشت پول، حدود چهار سال است.”
بنابراین، مشتریان Spotter با یک سوال تجاری چالش برانگیز مواجه میشوند: آیا میخواهید از قبل حدود چهار سال درآمد تبلیغاتی کسب کنید، اما دیگر هرگز یک پنی از این ویدیوها را نبینید، یا ترجیح میدهید روی کسب درآمد بیشتر برای مدت طولانیتر شرطبندی کنید. دوره زمانی، اما برخی از پتانسیل رشد را قربانی می کنید؟
پاسخ به این سوال برای هر سازنده متفاوت است. MrBeast برای ساختن ویدیوهای بدلکاری خود به مبالغ هنگفتی پول نیاز دارد، جایی که او اغلب پول نقد شش رقمی را توزیع می کند، بنابراین این سرمایه اولیه به او کمک می کند تا سریعتر محتوا تولید کند، زیرا مجبور نیست منتظر باشد تا ویدیوهای قدیمی اش پول کافی برای آن به ارمغان بیاورد. تبلیغات. اما هر یوتیوبری کسب و کاری مانند MrBeast را اداره نمی کند. در حالی که پیشرفتهای نقدی میتواند به هر سازندهای کمک کند منابع خود را گسترش دهد و کانال خود را به سرعت گسترش دهد، نمیتوان گفت که آیا بهتر است کسبوکار خود را آهستهتر رشد دهید و در عین حال تمام درآمد تبلیغاتی آینده خود را حفظ کنید.
به گفته لینکدین، قبل از تأسیس Spotter، DeBevoise مدیر عامل Machinima بود که بین سالهای 2006 تا 2014 در آنجا کار میکرد. Machinima که زمانی یک بازیکن قدرتمند در بین گیمرهای یوتیوب بود، در سال 2019 بسته شد و بیش از یک دهه محتوای کانال خود را که میزبان هزاران ویدیو بود حذف کرد. Machinima به عنوان یک شبکه چند کاناله کار می کند، به این معنی که سازندگان در ازای افشای شبکه خود با کانال شریک خواهند شد. بسیاری از سازندگان سابق Machinima ادعا میکنند که قراردادهای آنها اغلب دارای تاریخهای پایان مبهم بوده است، که یوتیوبرهای جوان و ساده لوح را در معاملات بلندمدت قفل میکند.
دی بیویز گفت: «نتیجه بسته شدن Machinima بیشتر به من نشان داد که چقدر مهم است که منابع و سرمایه مورد نیاز سازندگان برای رشد و مستقل ماندن در تمام مراحل سفر سازنده را فراهم کنیم. “من دست اول دیدم که چگونه دادن سرمایه کافی به سازندگان به آنها اجازه می دهد از خلقت به عنوان یک سرگرمی به ایجاد یک شغل تمام وقت تبدیل شوند و این مرا هیجان زده می کند تا این حرکت را بیش از پیش تسریع کنم. من همچنین یاد گرفتم که چقدر برای سازندگان مهم است که مستقل بمانند، هم در فرآیند خلاقیت و هم در تحول آنها در سطح سازمانی.”
کوین هراتی، وکیل دادگستری، در یک سخنرانی اخیر در مورد اقتصاد سازندگان به طور کلی، به TechCrunch گفت: “چیزی که بسیاری از این هنرمندان جوان در ابتدا متوجه نمی شوند این است که وقتی قراردادی می گیرید، آن قرارداد 100٪ به نفع شما نوشته می شود. شرکت آن را می دهد، نه به نفع شما.
سرمایهگذاری جدید DeBevoise Spotter بهعنوان شرکتی معرفی میشود که «افراد را بر سود» انتخاب میکند و در راستای بهترین منافع شرکا عمل میکند. اما از آنجایی که سرمایهگذاران خطرپذیر بیشتری و با حمایت سرمایهگذاران ریسکپذیر در اقتصاد سازندگان سرمایهگذاری میکنند، همیشه ایده خوبی است که مطمئن شوید سازندگان متوجه میشوند که هنگام انجام معامله چه میکنند.
در حال حاضر، Spotter فقط با سازندگانی سروکار دارد که فکر میکند به اندازه کافی بزرگ هستند تا از تزریق سرمایه خود رشد کنند – در حال حاضر آنها میخواهند شرکای بالقوه را ببینند که حدود یک میلیون بازدید در ماه داشته باشند.
دوبیویز گفت: «فکر نمیکنم هرگز معاملهای انجام دهیم که برای دو طرف سودمند نباشد».