
Swobbee، یک استارتآپ مستقر در برلین که برای تجاریسازی جایگزینی باتریها برای وسایل نقلیه میکرو سیار کار میکند، 6.5 میلیون دلار در سری A به رهبری سرمایهگذار استراتژیک جدید EIT InnoEnergy، اتحادیه اصلی شتابدهنده انرژی پایدار اروپا، جمعآوری کرد.
به گفته توماس دوشا، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران این استارتآپ، این استارتآپ به سرمایههای InnoEnergy و شبکه فناوری سبز اروپا برای ایجاد شبکه ایستگاههای تعویض باتری در آلمان و دو کشور جدید اروپایی متکی خواهد بود.
اگر مفهوم تجاری Swobbee آشنا به نظر می رسد، احتمالاً به Gogoro فکر می کنید، غول موتورسواری برقی و تعویض باتری تایوان که کاملاً بر سرزمین مادری خود تسلط دارد و در حال گسترش در سراسر آسیا است. این شرکت اخیراً یک شبکه تعویض باتری را در چین راه اندازی کرده و قصد دارد در هند نیز همین کار را انجام دهد.
دوشا به TechCrunch گفت: «الگوی ما گوگورو است. گوگورو یک مدل کاملاً عمودی یکپارچه با موتورسیکلت های الکترونیکی است، اما همانطور که می دانیم، موتور سیکلت الکترونیکی هرگز روش شماره یک حمل و نقل در اروپا نخواهد بود، بنابراین ما به تحرک کمتری مانند دوچرخه های الکترونیکی، دوچرخه های باری و اسکوتر اعتقاد داریم. ”
به غیر از تمرکز Swobbee بر روی وسایل نقلیه کوچکتر حرکتی کوچک، چندین تفاوت دیگر نیز بین مدلهای کسب و کار استارتآپ آلمانی و Gogoro وجود دارد. Gogoro با تولید موتورسیکلت های خود و مشارکت با OEM ها توانسته است نوعی باتری را تجاری و مقیاس بندی کند. ایستگاههای تعویض Swobbee میتوانند شش نوع باتری مختلف را متناسب با طیف وسیعی از وسایل نقلیه بپذیرند، و این استارتآپ قصد دارد امسال دو نوع باتری دیگر را برای گشودن شبکه خود به روی گیمرهای بیشتری بکار گیرد.
دوشا با اشاره به اینکه Swobbee دارای باتری های یکپارچه است، گفت: “ما آن را استاندارد کرده ایم، بنابراین فقط یک محفظه طراحی شده برای یک باتری خاص نیاز به تعویض دارد و شما واقعاً می توانید یک بار زیرساخت را تنظیم کنید و سپس با نیازهای شهر سازگار شوید.” Segway و Okai در سیستم تعویض باتری خود.
Swobbee از زمان تأسیس خود در سال 2017، عمدتاً بر روی شرکتهایی با ناوگان حملونقل کوچک همگن، مانند تأمینکنندگان آخرین مایل یا اپراتورهای میکروموبیلت مشترک، به عنوان راهی برای آزمایش مدل خود و گسترش آن، تمرکز کرده است. این استارت آپ زیرساختی را برای بارگیری ارائه دهندگان لجستیک مانند هرمس، DHL Logistics و DPD فراهم کرده است و با اپراتور مشترک Tier Mobility کار می کند. در حالی که Tier دارای شبکه برق باطری خود است که برای سواران هدف قرار می گیرد، کار Swobbee برای Tier – و قبلاً برای Spin، قبل از اینکه شرکت عملیات اروپایی را ترک کند و توسط Tier خریداری شود – در عقب است. کارمندان ردیف از ایستگاه های Swobbee برای جایگزینی باتری برای وسایل نقلیه بدون اسکله در جاده استفاده کردند.
دوشا گفت که Swobbee اخیراً یکی از “سه اپراتور برتر” micromobility را به عنوان مشتری امضا کرده است، اما از ذکر جزئیات خودداری کرد. با این حال، او گفت که ماهیت این مشارکت بسیار شبیه به معامله Swobbee با Tier خواهد بود.
هدف برای سال 2022 نه تنها گسترش مشتریان خود در ناوگان، بلکه رسیدن به یک مصرف کننده معمولی با وسایل نقلیه شخصی است که به مدل Gogoro نزدیکتر است.
دوشا گفت: «امسال ما به همراه اتحادیه اروپا یک مدل B2C را آزمایش میکنیم که در آن میخواهیم دریابیم که آیا باتریهای قابل تعویض یا خدمات اشتراک باتری میتواند چیزی برای مشتریان اروپایی باشد. ما می دانیم که در آسیا، به ویژه در شرق آسیا، تا حد زیادی کار می کند، اما باید ببینیم که آیا در اروپا هم کار می کند یا خیر.
این آزمایشی شامل دادن وسایل نقلیه بدون باتری به برلینیها و مشاهده نحوه استفاده از شبکه جایگزین باتری موجود Swobbee برای شارژ مجدد است. منطق پشت این موضوع این است که اگرچه شرکتهای زیادی وجود دارند که میکروموبایلهای الکتریکی را مستقیماً به مشتریان میفروشند، اما هنوز شبکه خدمات یا تعمیر و نگهداری بزرگی وجود ندارد که به موتورسواران این امکان را بدهد که به راحتی باتریهایی را که احتمالاً در چند سال آینده از بین میرود و مدتها قبل از آن از بین میرود، ارتقا دهند. بقیه خودرو فرسوده می شود
برای موفقیت پایلوت، Swobbee باید شبکه خود را گسترش دهد. طبق برنامه Swobbee، این شرکت در حال حاضر 19 ایستگاه عمومی در آلمان دارد که 9 ایستگاه در برلین یا نزدیک آن، 4 ایستگاه در اشتوتگارت، دو ایستگاه خارج از دوسلدورف، یک ایستگاه در فرانکفورت و سه ایستگاه در فرایبورگ قرار دارند. دوشا گفت که تعداد واقعی بالای 50 است، زیرا بسیاری از آنها استثنایی هستند.
دوشا گفت که تاکتیک فعلی Swobbee برای افزایش ردپای خود یا داشتن جایگاه به تنهایی یا از طریق مشارکت با پمپ بنزین ها، شرکت های خدمات شهری یا بازار خرده فروشی است. هر ایستگاه کمتر از 1 متر مربع است که ورود به املاک درجه یک در مراکز شهری را تسهیل می کند، جایی که تغییر بیشتر مورد نیاز خواهد بود.
به گفته دوشا، سری آ Swobbee را به پیش ارزش گذاری حدود 30 میلیون یورو یا حدود 33 میلیون دلار می رساند. در اواخر سال جاری، هدف استارتآپ جذب یک دایره A + است که دو رقمی خواهد بود و شریک استراتژیک دیگری را جذب میکند، مانند یک شرکت برقی در مقیاس بزرگ و همهاروپایی یا حتی یک تولیدکننده خودرو از شرق که آماده گسترش است. بازارهای جدید . .