
تاکتیکاستارتآپی که به کسبوکارها کمک میکند تا امور مالی ارزهای دیجیتال را مدیریت کرده و سادهسازی کنند، اکنون ۲.۶ میلیون دلار سرمایه اولیه را به سرقت میبرد.
صندوق بنیانگذاران و شرکت اتوماسیون مالی استارتآپ Ramp در استخدام Tactic، یک تیم هشت نفره مستقر در شهر نیویورک، رهبری میکند. الاد گیل و دیلن فیلد از بنیانگذاران فیگما نیز در تامین مالی شرکت داشتند.
آن جاسکویو مدیر عامل شرکت Tactic را پس از اطلاع از اینکه بنیانگذاران وب 3 حسابداری صفحه گسترده خود را مدیریت می کنند، تأسیس کرد. او نتیجه گرفت که فروشندگان نرم افزار حسابداری موجود “برای انجام تراکنش های رمزنگاری طراحی نشده اند.”
جاسکیو گفت که ماهیت محصول تاکتیک این است که به یک مدیر مالی یا مدیر مالی کمک کند تا در پایان سه ماهه به سؤال «پول کجا رفت؟» پاسخ دهد.
جاسکیو توضیح داد: «در حال حاضر، برای اکثر متخصصان مالی، مسیر حسابرسی تراکنش های رمزنگاری آنها یک تراکنش بدهی از بانک سیلیکون ولی یا هر بانکی در یک صرافی متمرکز است. همانطور که توکنهای Coinbase این مکان مرکزی را ترک میکنند و سپس به یک مسئله بزرگ تبدیل میشوند. آنچه ما می بینیم این است که مردم زمان زیادی را در صفحات گسترده دستی صرف می کنند و سعی می کنند معاملاتی را که در حال وقوع است پیگیری کنند و سعی می کنند سود و زیان خود را محاسبه کنند. در حال حاضر فوق العاده دست و پا گیر است.”
به گفته Jaskiw، به طور کلی، شرکت های بلاک چین در تلاش هستند تا کسب و کار چندپاره خود را درک کنند.
او گفت: “آنها تمایل دارند چندین پورتفولیو در بلاک چین های مختلف مدیریت کنند و وجوه را در صرافی های متمرکز یا راه حل های سلف سرویس مانند Gnosis Safe نگهداری کنند.”
در اینجا تاکتیک می آید.
تاکتیک میگوید که با جمعآوری دادهها از منابع مختلف برای ارائه «تصویر کاملی از خزانهداری ترازنامهها و فعالیتهای خود»، با مشکل حسابداری ارزهای دیجیتال و فعالیتهای زنجیرهای تجارت مقابله میکند. جاسکیو گفت که نرم افزار آن به شرکت ها کمک می کند تا به طور خودکار معاملات را دسته بندی کرده و منطق حسابداری را اعمال کنند، مانند محاسبه سود/زیان به دلار آمریکا و رویدادهای مشمول مالیات. سپس حسابداران می توانند اشتراک رمزنگاری کسب و کار را با نرم افزار حسابداری سنتی مانند QuickBooks تطبیق دهند.
جاسکیو گفت: «مهم نیست چه میسازند، این میتواند هر معاملهای در یک زنجیره باشد. اما اگر شما یک شرکت رمزنگاری هستید، به سادگی هیچ مسیر حسابرسی منسجمی وجود ندارد. بنابراین اگر یک حساب بانکی معمولی دارید، تمام ورودی ها و خروجی های خالص خود را دارید و می توانید بیش از یک حساب بانکی داشته باشید، اما معمولاً در یک مکان است – در حالی که تراکنش های رمزنگاری می تواند ده ها سبد یا محصول مختلف را پوشش دهد.
پس از صحبت با صدها شرکت، تاکتیک متوجه شد که تامین مالی غیرمتمرکز یا تراکنشهای DeFi مشکلسازترین هستند. به عنوان مثال، به گفته Jaskiw، تعامل با یک قرارداد هوشمند می تواند صدها “تراکنش تودرتو” ایجاد کند، که همه آنها باید برای اهداف حسابداری تجزیه شوند.
او گفت تاکتیک با شرکت های حسابداری همکاری می کند تا به تفسیر دستورالعمل های حسابداری برای فعالیت های خاص DeFi مانند شرط بندی، حفاری NFT و airdrops کمک کند.
از زمان راهاندازی در سال ۲۰۲۱، تاکتیک میگوید با «دهها» مشتری، از استارتآپهای اولیه گرفته تا میلیاردها دلار در کسبوکارها در صنایع مختلف، از جمله NFT، پروتکلها و DeFi، قرارداد امضا کرده است. این شرکت در حال طراحی پیشنهاد خود برای همکاری با مشاغلی است که “صدها هزار” حجم تراکنش در ماه دارند.
جاسکیو به TechCrunch گفت: «این یک نقطه دردناک برای همه است. هر چه یک سازمان بزرگتر شود، مشکل پیچیده تر و بدتر می شود. بنابراین اینجاست که ما بزرگترین هیجان را می بینیم.»
او همچنین معتقد است که الف یک تصور غلط رایج در مورد فضای کریپتو این است که بسیاری از مردم سعی می کنند از مقررات اجتناب کنند. جاسکیو گفت که تاکتیک ها خلاف این را نشان داده است.
او گفت: “بسیاری از شرکت ها، به ویژه سپاه خصوصی C در ایالات متحده، واقعاً در تلاش هستند تا کار درست را انجام دهند، قوانین را دنبال کنند و از قوانین پیروی کنند.” در حال حاضر، آنها فاقد ابزار و رهنمودهایی برای انجام مؤثر این کار هستند.»

اعتبار تصویر: تاکتیک
جان دمپسی، معاون استراتژی و عملیات تاکتیک، میگوید تاکتیک انجام تراکنشهای ارزهای دیجیتال را برای کسبوکارها آسان میکند، زیرا میدانند که میتوانند امور مالی خود را به روشی تمیز و سازگار مدیریت کنند. دمپسی معاون سابق محصول در شرکت پزشکی قانونی بلاک چین Chainalysis است. یک شرکت تحلیل بلاک چین که در مارس گذشته تعطیل شد سری D به ارزش 100 میلیون دلار بودجه، دوبرابر برآورد آن به بیش از 2 میلیارد دلار است.
اما این فقط شرکت های web3 نیستند که در حال مبارزه هستند.
بر اساس دادهها، رمزارز حتی در شرکتهایی که ارزهای دیجیتال نیستند به سرعت نفوذ میکند اسکات اورنمدیر عملیاتی Kruze Consulting، یک شرکت CPA که به استارتآپها خدمات میدهد.
کریپتو به سرعت در حال تبدیل شدن به بخشی از زیرساخت مالی بسیاری از استارت آپ ها است. اورن به TechCrunch گفت: ما شاهد 5 تا 10 درصد از شرکتهای SaaS غیرکریپتو هستیم که در تراکنشهای رمزنگاری مشارکت دارند – اینها شرکتهای SaaS هستند که هیچ ارتباطی با رمزارز ندارند. دو سال پیش، تقریباً هیچ شرکت غیرکریپتوکارنسی از رمزارز استفاده نمیکرد – این رشد بسیار سریعی است.
در همین حال، وی افزود، کریپتو تعدادی از مشکلات حسابداری را معرفی می کند که باید از طریق نرم افزار حل شوند، از جمله ثبت صحیح تراکنش ها در دفتر کل، ثبت اطلاعات برنامه ریزی مالیاتی و پردازش تراکنش های تولید شده توسط قراردادهای هوشمند.
به گفته اورن، تراکنشهای رمزنگاری میتوانند رویدادهای مشمول مالیات را ایجاد کنند.
به عنوان مثال، یک شرکت قراردادی برای پرداخت برای تعدادی از توکن های رمزنگاری دارد و اگر ارزش این توکن ها قبل از اینکه شرکت واقعاً پرداخت را دریافت کند، افزایش یابد، این می تواند منجر به “افزایش درآمد عظیم” شود.
اورن افزود: «این میتواند استارتآپها را به سمت سودآوری سوق دهد، که به معنای پرداخت مالیات است». «و فروش داراییهای کریپتو که ارزش آنها افزایش یافته است، سود مشمول مالیات ایجاد میکند. ما هر دو سناریو را دیدهایم و ردیابی همه آنها با دست در یک موقعیت بزرگ دشوار است.”
لی ماری براسول، مدیر صندوق بنیانگذاران، گفت که محصول Tactic “در حال حاضر هر ماه روزها را برای تیم های حسابداری رمزنگاری صرفه جویی می کند.”
او افزود: «ما معتقدیم که تاکتیک پتانسیل تبدیل شدن به یک بازیگر بزرگ را دارد، زیرا شرکتهای بیشتری به سمت وب 3 حرکت میکنند.
اریک گلیمن، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران Ramp، به TechCrunch گفت که شرکت او بر اساس این باور که به “راه حل های ساده و شهودی برای تراکنش های ارزهای دیجیتال” نیاز دارد، در Tactic سرمایه گذاری کرده است.
او گفت: “ما انتظار داریم که تقاضا در آینده افزایش یابد.”
گلیمن همچنین آنچه را که به عنوان “همسویی استراتژیک” با چشم انداز بلندمدت Ramp توصیف کرد، دید (توجه: این شرکت در اوایل سال جاری بودجه خود را در حدود 8.1 میلیارد دلار تأمین کرد).
وی گفت: این تاکتیک با هدف صرفه جویی در زمان تجاری ساخته شده است و از این نظر منحصر به فرد است که این پلتفرم برای شرکت هایی که حجم معاملات زیادی دارند کار می کند. و هر کاری که ما در Ramp انجام می دهیم صرفه جویی در زمان و هزینه کسب و کار است.
تاکتیک قصد دارد از سرمایه جدید خود برای ساخت محصول و تیم خود استفاده کند.
«ما هجاسکیو گفت: من مجبور نبودم بازاریابی خارجی انجام دهم یا تبلیغ کنم. “ما در حال دریافت هیجانات ورودی هستیم.”