
بن فرانکلین زمانی گفته بود که در این دنیا هیچ چیز ایمن نیست جز مرگ و مالیات. اما این برخورد با آنها را به ویژه طبیعی و آسان نمی کند. فناوری برای پر کردن این شکاف عجله دارد و امروز یک استارت آپ مستقر در برلین به نام Taxfix که دستیار تلفن همراه محبوبی را برای مقابله با اولین دستیار ایجاد کرده است، طیف گسترده ای از بودجه را برای تقویت رشد خود اعلام کرده است. این شرکت 220 میلیون دلاری سری D را با تخمین بیش از 1 میلیارد دلار بسته است، پولی که استارتآپ برای هر دوی آنها برای ترکیب محصولات بیشتر برای گسترش نقاط تماس مشتری خود فراتر از استفاده سالانه در زمان مالیات استفاده میکند. و به بازارهای جدید فراتر از ردپای فعلی خود در آلمان، اسپانیا و ایتالیا گسترش یابد.
بودجه توسط Teachers ‘Venture Growth، هیئت طرح بازنشستگی معلمان انتاریو تغییر نامگذاری شده (یک سرمایهگذار پربار در فناوری برای سالها)، با حامیان قبلی Index Ventures، Valar Ventures، Creandum و Redalpine مدیریت میشود. (ایندکس در سال 2020 در سری C خود پیشتاز است؛ ولار در سال 2018 در این دور پیشتاز است). این یک نقطه عطف بزرگ برای استارتاپ است: Taxfix از زمان آغاز به کار خود در سال 2016 حدود 330 میلیون دلار جمع آوری کرده است.
مفهوم شرکت بسیار ساده است، بیشتر فقط برای افرادی انجام می شود که پروفایل های مالیاتی پیچیده با دارایی های مختلف یا سایر منابع پولی در ترازنامه ندارند. استفاده از برنامه برای بررسی وضعیت مالیاتی شما رایگان است و برای انجام این کار، فقط یک عکس فوری از لیست حقوق و دستمزد خود بگیرید و چند جزئیات دیگر را پر کنید و Taxfix بقیه کارها را برای شما انجام می دهد. سپس ثبت مالیات خود به صورت فردی 39.99 یورو یا 59.99 یورو به صورت زوج هزینه دارد.
Taxfix به خودی خود اتوماسیون فرآیندهای کسب و کار را آغاز نمی کند، اما در ساخت محصولات خود برای بازار مصرف، بخشی از موقعیت را به عنوان یک کل به خود اختصاص می دهد:
اوت خاطرنشان می کند: «ما مغز یک حسابدار مالیاتی را به کدها هک کردیم.
این استارتآپ تاکنون «میلیونها» دانلود اپلیکیشن در سه بازار فعلی خود در آلمان، اسپانیا و ایتالیا داشته است و بیش از یک میلیارد دلار مالیات را برای افرادی که با کمک دستیار تلفن همراه خود فرمها را پر میکنند، بازپرداخت کرده است.
با این حال، باید توجه داشت که Taxfix تعداد مشتریان را در حال حاضر نشان نمیدهد، اگرچه میتوانید دلیل آن را درک کنید: معیارهایی مانند کاربران فعال ماهانه یا روزانه (یک معیار کلاسیک برای برنامههای تلفن همراه مصرفگرا، که دشوار است. کمیت) برای محصولی که به طور واقعی فقط یک بار در سال استفاده می شود – مفهومی که اوت، که سال گذشته به عنوان معاون رئیس جمهور و دکتر اروپای مرکزی به کسی جز فیس بوک پیوست، به خوبی آن را درک خواهد کرد. این واقعاً یکی از دلایل افزایش این بودجه و افزایش مقدار زیادی از آن است: ساخت محصولات بیشتر برای افزایش این چرخه عمر.
او در مورد اینکه چه چیزی ابتدا و چه زمانی خواهد بود خیلی مشخص نخواهد بود جز اینکه بگوید “آخر امسال”، اما ایده هایی که او در مصاحبه ای به آنها اشاره کرد شامل ابزارهای مدیریت هزینه در تمام طول سال بود که برای کسانی که خوداشتغال هستند مفید است. ممکن است بخواهد قبل از ارسال، رسیدها را با دقت بیشتری دنبال کند. و فرصت هایی برای مردم برای گرفتن مالیات های اضطراری و سرمایه گذاری آنها در جاهای دیگر. همانطور که ممکن است گمان کنید، Taxfix ترجیح می دهد در مورد اخبار خوب در مورد ثبت مالیات صحبت کند – آسان است! و شما اغلب مدیون پول رایگان هستید! – بنابراین اوت نمی خواست در مورد اینکه چقدر پول محاسبه می شود که مردم به دولت بدهکار هستند صحبت کند، اما فرصتی برای تأمین بودجه و مدیریت بلندمدت این بودجه به عنوان یک نوع محصول متفاوت وجود دارد.
چالشی که Taxfix را ایجاد کرد – و کسانی که برای اولین بار آن را ساختند، بنیانگذاران اصلی آن، Mathis Buchi و Lino Teuteberg، هنوز به ترتیب به عنوان رئیس و CPO در شرکت هستند – همانطور که توسط MD در TVG Avid Larizade Dugan توضیح داده شد. ، این است که بسیاری از مردم مالیات را با اضطراب مرتبط می دانند. او گفت: “این پیچیده است و مردم از نتیجه آن می ترسند.” راه حل ساده بود: ایجاد یک برنامه “برای انجام کاری پیچیده و لذت بخش”. نمیدانم آیا هرگز از این کلمه برای توصیف فرآیند پرداختن به مالیات استفاده خواهم کرد یا نه، اما تعداد کمی از ما با این که چگونه چند ترفند ساده موبایلی میتواند در واقع چیزهای معمولی را به فعالیتهای سرگرمکننده تبدیل کند، آشنا نیستیم.
و یک فرصت عالی در بازار برای انجام این کار برای چیزی به اندازه مالیات روزمره، نگران کننده و به طور کلی پیچیده است. Turbotax، بزرگترین محصول Intuit در ایالات متحده، که یک رقیب است (همراه با سیستم های آرشیو خود و تعدادی دیگر از پلتفرم های حسابداری و دیگر استارتاپ ها مانند Taxscout)، در دهه 1980 راه اندازی شد و هنوز به تعداد 5 عدد در حال رشد است. دوگان گفت: -10٪. این نشان می دهد که چگونه نه تنها سهم بازار موجود برای برداشت وجود دارد، بلکه کاربران جدیدی که همیشه ظاهر می شوند نیز وجود دارد.
Turbotax به دلیل دیگری آموزنده است: واقعاً فراتر از ایالات متحده گسترش نیافته است، که چیزی در مورد پیچیدگی ساخت این محصولات می گوید، و شاید یکی از دلایلی که Taxfix به تنهایی گسترش زیادی نداشته است.
اوت نمیخواهد مشخص کند که این شرکت کدام بازارها را در آینده دنبال خواهد کرد، به جز اشاره به این که روی کشورهایی تمرکز دارد که استفاده از سیستمهای دولتی در آنها دشوار است و در حال حاضر جایگزینهای زیادی برای مقابله با آنها وجود ندارد.